Nederlands | English

SUPPORTS


Het Bunschoten Fonds steunt uniek initiatief gericht op jongeren: het Amsterdam Young Philharmonic

Stel je voor: een orkest waarvan de jonge leden zelf bedenken wat ze willen spelen en hoe de concerten worden georganiseerd. Dát is AYPhil (spreek uit: ‘I feel’) ten voeten uit. Dit nieuwe project voor middelbare scholieren komt uit de koker van het Amsterdams Symfonieorkest in samenwerking met het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Bunschoten Fonds was onmiddellijk gecharmeerd door de unieke uitgangspunten van het AYPhil en steunde het eerste concert met een bijdrage van € 5.000,-.

AYPhil is een Amsterdams symfonieorkest voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar en geeft 3 à 4 concerten per theaterseizoen. Zij worden professioneel gecoacht door de musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Wat Het Bunschoten Fonds met name aanspreekt, is het streven van het AYPhil om vooral concerten te organiseren die bedoeld zijn voor de peergroup van de orkestleden — met andere woorden, een nieuw en vooral jong publiek. Dat past perfect bij de beginselen van het Fonds.

Het AYPhil, voluit het Amsterdam Young Philharmonic, werkt als volgt: één keer per jaar wordt een project gedaan en scholieren kunnen zich per project aanmelden. Wie eenmaal is aangenomen, mag de volgende keer weer meespelen. Dit alles onder leiding van Jacob Slagter, voormalig solo-hoornist van het Koninklijk Concertgebouworkest en docent orkestdirectie aan het Sweelinck Conservatorium.

De vuurdoop voor het AYPhil was de 9e symfonie Uit de nieuwe wereld van Dvořák. Een unieke gebeurtenis, want Amsterdam beschikte nog niet over een jeugdorkest op topniveau dat het grote symfonische repertoire speelt. Het nieuwe Amsterdamse jeugdorkest huisvest zich in de NedPhO-Koepel in Amsterdam-Oost. Corine Haitjema, een van de oprichters: ‘Als je al een aantal jaar privéles hebt, is het spelen in een orkest met mensen van je eigen leeftijd de kroon op het vele studeren. Muziek maken wordt opeens sociaal én het is een kans om symfonisch repertoire van ‘binnenuit’ te leren kennen.’

Image3

http://ayphil.nl/


Het Oranjewoud Festival pakt voortrekkersrol bij vernieuwing klassieke muziek

Het lommerrijke parklandschap Oranjewoud herbergt het Oranjewoud Festival, dat met een prikkelend programma mensen bindt aan klassieke muziek. Het Bunschoten Fonds support het Festival met een bijdrage van € 20.000,-, waarvan € 5.000,- in geld en € 15.000,- in de vorm van een coachingtraject om het werven van fondsen te stimuleren.

Het publiek dat zich thuis voelt op het Oranjewoud Festival is breed: van klassieke-muziekliefhebbers en cultuurminnaars tot hipsters of gezinnen met kinderen. Het Festival slaagt erin hoge kwaliteit te verbinden met lage drempels. Dat levert een stimulans op voor de gemeente Heerenveen. Van speciaal belang voor Het Bunschoten Fonds is het feit dat het Festival investeert in educatie- en participatieprojecten. Een stabiele, succesvolle samenleving kan alleen functioneren, vinden de organisatoren van het Oranjewoud Festival, als er duurzame verbindingen bestaan tussen alle mensen. Het Festival kan daar een constructieve rol in spelen: waarden als openheid, verbondenheid en verscheidenheid horen immers bij de kunsten, en daar is in de samenleving behoefte aan.

Uit het programma van 2017 springen onder meer naar voren Noa Wildschut en Lucie Horsch (in 2015 winnaar van de Bunschoten Jonger Talent Prijs!) met het Openingsconcert, privéconcerten voor hotelgasten op hun kamer, exposities en performances van geluidkunstenaar Hans van Koolwijk, het Kaarslichtconcert, Tipi’s klassiek (wandelen van tent naar tent voor drie verschillende concerten), Waltzing in the Woods met feestelijke dansmuziek van Johann Strauss, tango’s en foxtrotten door het ensemble LUDWIG, Minimal Landscapes met muziek van Steve Reich en Fuse Studio Live, uitgevoerd door een van de meest opzwepende klassieke bands.

https://oranjewoudfestival.nl


Relaxte sfeer bevordert toegang tot klassieke muziek tijdens Wonderfeel

‘De unieke, kwetsbare klassieke muziekcultuur beschermen’ is een van de doelstellingen van Het Bunschoten Fonds. Dat betekent ook aansluiting zoeken bij de veranderende smaak van het publiek waar het gaat om de vrijetijdbesteding. Een goed voorbeeld van zo’n eigentijdse manier om klassieke muziek over het voetlicht te brengen is Wonderfeel in ’s-Graveland. Het Bunschoten Fonds steunt het bescheiden festival met een Quick Scan ter waarde van € 5.080,- en een bijdrage van € 5.000,- voor het verkrijgen van de ANBI-status.

Op de vijfentwintig hectaren van het natuurgebied Schaep en Burgh in ’s-Graveland liggen de zes overdekte podia van Wonderfeel. Je kunt ze tijdens een miniwandeling allemaal bezoeken. Ze bieden elke bezoeker wel iets van zijn of haar gading: van Wolfgang Amadeus Mozart tot Steve Reich, van Antonio Vivaldi tot Arvo Pärt, met uitwaaieringen naar jazz, wereldmuziek en pop. De bezoeker kan het zich gemakkelijk maken op bankjes, in zitzakken onder de bomen of op een kleed in het gras en genieten van musici van wereldklasse, jonge honden en oude rotten. Het programma wordt aangevuld met films, verhalen en knutselen voor kinderen. Ook is er gezorgd voor eten en drinken. Voor dit alles werkt Wonderfeel nauw samen met Natuurmonumenten.

Voor een goede indruk van uit het programma van de Wonderfeel-editie 2017, dat ruim honderd concerten, muziekdocumentaires, lezingen, kinderactiviteiten en rollende keukens omvat, is hier een greep: • Neo-fanfare 9×13 brengt Trance op een mobiele, op Mad Max geïnspireerde strijdwagen vol tribale elementen, traditioneel slagwerk en junkpercussie helpt daarbij. Trance is badass, smooth en donker, vol absurdisme. • Mezzo Adèle Charvet en pianist Florian Caroubi, winnaars van maar liefst vijf prijzen tijdens het 50ste Internationale Vocalisten Concours, brengen hun zintuiglijk programma rond het thema Duft, het wonder van de geur. • Het Amstel Quartet & Pascal Meyer brengen het Weeshuis van de Hits. • Het ASKO|Schönberg Kwartet brengt The Sonic Great Wall van Huang Ruo. • De snarenmannen van BartelomeyBittman toveren op louter akoestisch instrumentarium een sound tevoorschijn die het klassieke klankpalet volkomen op z’n kop zet. Op cello, viool en mandola is het geen jazz, geen metal, geen rock-’n-roll, geen minimal music en geen klassiek — maar wat dan wel?

Image4

http://www.wonderfeel.nl/


Traditie en vernieuwing verenigd in Operadagen Rotterdam

Dat wat goed is aan klassieke muziek behouden voor de toekomst. Dat vraagt om een subtiele balans tussen traditie en vernieuwing, iets waar Operadagen Rotterdam bij uitstek in slaagt. De twaalfde editie in 2017 bewees dat opnieuw. Operadagen Rotterdam is divers en laagdrempelig; niet voor niets plaatste de internationale branchevereniging Classical:NEXT het festival als enige Nederlandse culturele instelling op de shortlist voor een Innovation Award. Het Bunschoten Fonds geeft een Quick Scan ter waarde van € 5.080,- om Operadagen Rotterdam te helpen nieuwe inzichten te krijgen voor fondsenwerving in de toekomst en een coachingstraject ter waarde van € 17.500,-.

Operadagen Rotterdam is hét festival voor opera en muziektheater anno nu. De twaalfde editie in 2017 bracht meer dan 100 voorstellingen in alle hoeken en gaten van de stad: in de grote cultuurpodia, maar ook op pleinen, bovenop winkels, in de haven en zelfs in een fitnesscentrum. Bezoekers maken een reis langs grensverleggende vormen van opera en muziektheater.

Operadagen Rotterdam presenteert internationale blikvangers, nieuwe interpretaties van klassiekers en kersverse composities. Van oude tradities zoals het Paradijskerkconcert tot splinternieuwe zoals GALA! Ook nieuw in 2017 waren multimediale projecten en installaties en een jeugd- en familieprogramma. 2017 was ook het jaar waarin een nieuw, vierjarig festivalthema van start ging: Lost & Found. In het eerste deel daarvan ligt de focus op Departures: het vertrek. Het festivalthema sluit naadloos aan op de actualiteit, waarin de samenleving voortdurend in beweging is.

Operadagen Rotterdam staat bekend om de grensverleggende voorstellingen en bijzondere locaties. Zo stond bijvoorbeeld op het Nolet-terrein in Schiedam AquaSonic geprogrammeerd de eerste onderwateropera ooit. De muzikanten en zangeres traden geheel ondergedompeld op in grote aquaria, terwijl het publiek droog aan de kant genoot van de klanken van dit Deense collectief.

Evenzo bijzonder is de voorstelling Parsifal, de opera van Richard Wagner die regisseur Arlon Luijten in een nieuw jasje steekt in het teken van Rotterdam viert de stad! Parsifal combineert tapdansende ridderkoren, filosofie, popmuziek, transitie-experts en kartonnen kindermusicals.

http://www.operadagenrotterdam.nl


Het Bunschoten Fonds support professionele beoefening van muziektheater in de regio door Muziekvereniging La Mascotte

Muziektheater vergt een forse inspanning: er komt nogal wat bij kijken om een complete, geslaagde voorstelling te brengen. Daarom zijn de prestaties van La Mascotte te prijzen. Het Bunschoten Fonds stimuleert de Muziektheatervereniging met een bijdrage van € 1.000,- in de vorm van een deelname aan Wijzer Werven.

Muziektheatervereniging La Mascotte is gevestigd in Emmeloord. De vereniging telt rond de zestig leden en repeteert wekelijks in het Cultuurbedrijf Noordoostpolder, voorheen het Muzisch Centrum. Als vaste gast van theater ’t Voorhuys in Emmeloord brengen zij elk jaar op semiprofessioneel niveau een productie in drie voorstellingen. La Mascotte wordt gerekend tot de top tien amateurmuziektheaterverenigingen in Nederland, met affiniteit met lichte opera – opera comique / operette. Soms wordt een Nederlandse vertaling gezongen, soms de oorspronkelijke taal (Italiaans, Frans, Duits). De producties zijn altijd in een geënsceneerde setting, met professionele gastsolisten en een professioneel orkest.
Door deze bewuste keuzes in repertoire en in uitvoering is La Mascotte aantrekkelijk voor liefhebbers van dit genre uit de wijde omtrek.

In 2016 werd De parelvissers, de opera van Georges Bizet, uitgevoerd.

http://www.lamascotte.nl/


Innovatie in de klassieke muziek past bij KAM

Typerend voor KAM zijn de innovatieve programma’s en het bijzondere contact met het publiek. Musici nemen liefhebbers van kamermuziek mee op avontuur. Om deze vooruitstrevende manier van werken te stimuleren heeft Het Bunschoten Fonds een Quick Scan ter waarde van € 5.080,- ter beschikking gesteld.

KAM kan worden beschouwd als een van de meest avontuurlijke concertseries in Amsterdam. Voor zowel de kenner als degene die wil kennismaken met een ijzeren repertoire, maar wel binnen nieuwe kaders, zonder aan het topniveau iets af te doen. KAM-musici nemen de toehoorder mee naar een wereld van nieuwe ideeën en samenwerkingen met musici, dansers, schrijvers en filmmakers.

Typerend voor KAMconcerten is dat de musici brainstormen en repeteren en uiteindelijk hun programma ten uitvoer brengen in het Muziekgebouw aan ’t IJ, TivoliVredenburg en andere zalen. Het integrale proces van brainstorm tot en met uitvoering is toegankelijk voor het publiek, bijvoorbeeld door middel van (documentaire)film openbare repetities, webasts van klassieke zenders en andere online media.

Ook buiten het concertpodium gaat de uitvoering door, met name in de dialoog met de zaken- en bestuurswereld. Aan elk concert in de serie is een concert op de Nyenrode Business University gekoppeld, gevolgd door een lunch van de musici samen met een geselecteerde groep Nyenrode-studenten. Hiermee smeedt KAMconcerten banden tussen twee werelden die elkaar veel te vertellen hebben.

In 2016, het jaar waarin Het Bunschoten Fonds KAM van support voorzag, stonden diverse bijzondere concerten op het programma. Zoals het betoverende en poëtische concert over de nacht, Nocturne, in Kasteel Nyenrode, met het Ragazze Kwartet en Dichter des Vaderlands Anne Vegter. Anne Vegter vertelde verhalen over dromen, over slapeloosheid en over een nachtelijke relatie. Maarten Warmerdam creëerde met zijn lichtontwerp een gitzwarte nacht. Met muziek van György Ligeti, Terry Riley en Arnold Schönberg.

http://www.kamconcerten.nl


Het Bunschoten Fonds support nieuwe, wereldwijde Strijkkwartet Biënnale

Voor de wereldwijde première van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam sprong Het Bunschoten Fonds bij. Met een bijdrage van € 15.000,- kon de fondsenwerving sluitend worden gemaakt en kreeg de allereerste Biënnale (2018) groen licht.

Wereldwijd is de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam het eerste festival dat zo diepgaand en grootschalig een van de meest bijzondere genres in de klassieke muziek viert: het strijkkwartet – de poëzie onder de kamermuziek. In 2018 zal Amsterdam een week lang ‘the place to be’ zijn voor strijkkwartetten en componisten, van de wereldtop tot jong talent, en voor liefhebbers en nieuwsgierige luisteraars. Het programma oogt op voorhand reeds indrukwekkend.

Tot de uitvoerenden in 2018 behoren winnaars van prijzen als het Melbourne International String Quartet Competition (Noga Quartet), de Bordeaux International String Quartet Competition (Quatuor Akilone), de Banff International String Quartet Competition (Rolston String Quartet) en de Trondheim International String Quartet Competition. Onder de solisten, sprekers en speciale gasten worden verwacht Gary Hoffman, cello, Jörg Widmann, klarinet, Diamanda Dramm, viool, Katharine Dain, sopraan, Sarah Maria Sun, sopraan, Marine Fribourg, mezzosopraan, Alex Ross, Prof. Barry Cooper, Leo Samama en Louis Andriessen.

Tijdens de eerste Biënnale in 2018 vinden naar verwachting wereldpremières plaats van Jörg Widmann, Manuela Kerer, Silvia Colasanti, Lucio Amanti, José Maria Sánchez-Verdú, Bart Visman, Klaas de Vries en Albert Schnelzer.

http://www.sqba.nl/


Coaching en financiële support voor Tromp Percussion Eindhoven
Een van de twee organisaties die Het Bunschoten Fonds in 2014 uitkoos, was Tromp Percussion Eindhoven. Het Bunschoten Fonds schiet Tromp te hulp bij het werken aan financiële continuïteit in de vorm van een coachingstraject, aangevuld met een financiële bijdrage.
Tromp Percussion Eindhoven brengt elke twee jaar de beste percussionisten in de wereld bij elkaar tijdens het internationale slagwerkconcours Tromp International Percussion Competition Eindhoven. Een week durende competitie, omlijst met unieke concerten en producties, veelzijdige educatieprojecten en een compositiewedstrijd. Sinds de oprichting in 1971 heeft Tromp reeds twintig concoursen georganiseerd en vele toptalenten mogen verwelkomen. De lijst prijswinnaars zegt genoeg over de positie die de organisatie inneemt in de muziekwereld: onder anderen violiste Emmy Verhey (1971), pianist Bart van de Roer (1996), percussioniste Claire Edwardes (2000) en de Nederlandse slagwerker Dominique Vleeshouwers. Alle winnaars zijn uitgegroeid tot uitstekende musici met een internationale carrière.
Dat ook jong talent een prominente plek inneemt tijdens de Tromp International Percussion Competition Eindhoven heeft de bijzondere belangstelling van Het Bunschoten Fonds, dat zich richt op het behoud van klassieke muziek voor de toekomst. De rol van nieuwe generaties kan daarin niet worden overschat. Tromp Percussion Eindhoven is vernoemd naar Theo Tromp (1903-1984), als voormalig bestuursvoorzitter van Philip een prominent zakenman in de stad Eindhoven en een sterk voorstander van cultuur. Door zijn erfenis en de genereuze steun van de stad Eindhoven, is de competitie sinds begin jaren zeventig uitgegroeid tot een evenement met internationale allure. Juryleden in het verleden waren o.a. Evelyn Glennie, Colin Currie, Peter Sadlo, Nancy Zeltsman, Emmanuel Séjourné, Bill Cahn, James Wood, Anders Loguin, Andre Pushkarev, Trilok Gurtu en Terry Bozzio.
Voor de 23e Tromp International Percussion Competition Eindhoven, in november 2016, zullen wederom internationaal gerenommeerde juryleden meedoen, naast toppercussionisten als Colin Currie, Evelyn Glennie en Mark Pekarsky.
http://www.tromppercussion.nl



Pianoduo Festival zet ANBI-waardige stichting op met support van Het Bunschoten Fonds
Met een bijdrage van € 5.000,- van Het Bunschoten Fonds kan het Pianoduo Festival een volledig ANBI-waardige stichting op poten zetten. Voldoen aan de ANBI-voorwaarden is een vereiste voor een zorgvuldige omgang met fondsenwerving, maar kan voor kleinere organisaties een moeilijk te nemen juridische en administratieve drempel vormen. Met de bijdrage van Het Bunschoten Fonds kan het Pianoduo Festival professionele fiscale en juridische hulp inroepen om deze noodzakelijke stap zo snel mogelijk te zetten.

Het Pianodu Festival organiseert haar derde editie in oktober 2015 in de Amsterdamse Amstelkerk. Lestari Scholtes en Gwylim Janssens geven artistiek leiding aan wat het Pianoduo Festival noemt ‘het samenkomen van de wereld van twintig vingers op een en twee piano’s’. Dat gebeurt in de vorm van klassieke muziek, jazz, aandacht voor kids en workshops, met medewerking van vooraanstaande musici als Arthur en Lucas Jussen, het Israëlische Silver-Garburg Pianoduo, jazzpianisten Mike del Ferro en Mike Boddé, natuurlijk het Pianoduo Scholtes & Janssens zelf en nog veel meer.

Daarbij hoort ook het Open DuoPodium, waar alle (amateur)duo’s, jong en oud, beginner of gevorderd, aan kunnen deelnemen. Tevens krijgen vier pianoduo’s de unieke gelegenheid om een openbare masterclass te volgen bij Pianoduo Scholtes & Janssens.

http://www.pianoduofestival.nl



Bijdrage van Het Bunschoten Fonds aan de KleuterSinfonietta van Het Concertgebouw
Veel kinderen groeien op zonder klassieke muziek. Het Concertgebouw riep de KleuterSinfonietta in het leven om via scholen jonge kinderen er toch op een plezierige manier mee te laten kennismaken. Initiatieven als deze passen perfect bij de wens van Willem Bunschoten, oprichter van Het Bunschoten Fonds, om de toekomst van de klassieke muziek veilig te stellen door stimulering van nieuwe generaties. Het Fonds levert in 2014 een bijdrage van € 10.000,- aan de KleuterSinfonietta.

Naast het levend maken en houden van klassieke muziek bij de jongste generatie hebben scholen nog een reden om in de rij te staan voor de KleuterSinfonietta: zingen met kinderen zorgt voor plezier en een prettige sfeer in de klas. Het bijbehorende lesmateriaal stelt docenten in staat muzieklessen te geven en voort te bouwen op wat de kinderen leren. Daarnaast ervaren kinderen hoe je via muziek naar een eindresultaat werkt en een uitdaging aangaat.

De KleuterSinfonietta bestaat uit een lespakket ter voorbereiding en tenslotte een bezoek aan Het Concertgebouw. In de lessen leren de kleuters de liedjes die ze tijdens de voorstelling mogen meezingen en ze leren de bewegingen die erbij horen. Een van de musici, Servaas, vertelt het spannende verhaal van de visser die op zoek gaat naar de maan en de sterren. Tenslotte horen er mooie luisterfragmenten bij de lessen van muziek die in de voorstelling voorkomt, maar ook muziek die gaat over de sterren. De KleuterSinfonietta is een project voor groep 1 en 2 van het primair onderwijs.

Regisseur Dagmar Slagmolen heeft samen met de musici van Amsterdam Sinfonietta en Het Koninklijk Concertgebouw de voorstelling ontwikkeld. Het lesmateriaal is samengesteld door Margriet Prins, Marloes van Ede, Anne van de Groenekan en Claudia Lotti.

[Bijschrift bij een foto van de KinderSinfonietta:] Tijdens de voorstelling ‘Wie zet ’s nachts de sterren aan?’ maken de kinderen op speelse wijze kennis met de zes musici van Amsterdam Sinfonietta, hun instrumenten en hun muziek. De voorstelling is een muzikaal verhaal over de magische kracht van de nacht. Hoe komt het dat ’s nachts alles anders klinkt? Wie zorgt ervoor dat de maan en de sterren op tijd opkomen en weer ondergaan? En waar blijven de sterren als we ze niet zien? De kinderen worden uitgedaagd om te kijken, te ontdekken, mee te doen, te bewegen en bovenal te luisteren.

http://www.concertgebouw.nl/kleutersinfonietta



Support voor Holland Baroque Society
‘Kinderen komen niet meer vanzelfsprekend in aanraking met klassieke muziek,’ staat te lezen op de website van Holland Baroque Society. ‘Daarom zien de musici het als een missie hun bevlogenheid en hun fascinatie voor muziek met jonge mensen te delen.’ Het Bunschoten Fonds voelt zich in het bijzonder aangesproken door deze focus op de generaties die de klassieke muziek in de toekomst levend moeten houden en steunt Holland Baroque Society met € 5.000,- voor de bouw van een nieuwe, betere website. Dat is geen luxe, want een goed functionerende, moderne website speelt een cruciale rol in het aantrekken van publiek, deelnemers en begunstigers.

Met zo’n 60 concerten per jaar heeft Holland Baroque Society de laatste jaren het podium gevuld met uiteenlopende muzikale programma’s, waarin muzikale genres elkaar ontmoeten, in samenwerking met vooraanstaande solisten als Lars Ulrik Mortensen, Hidemi Suzuki, Emma Kirkby en Riccardo Minasi. Maar ook met het voltallige Quatuor Mosaïques, het Nederlands Kamerkoor, componist Nico Muhly, jazztrompettist Eric Vloeimans, Calefax en acteur Porgy Franssen ging de Holland Baroque Society het avontuur aan. Op dit moment wordt uitgekeken naar samenwerking met Orkater, Oorkaan, Vox Luminis en vele anderen.

Met barokmuziek als anker in alle programma’s balanceert Holland Baroque Society tussen traditie en vernieuwing. De hechte groep musici gaat steeds op zoek naar de actualiteit van muziekbeleving en draagt zo vol enthousiasme bij aan de ontwikkeling van klassieke muziek voor een publiek van nu.

Educatie is sinds de oprichting een belangrijk speerpunt voor Holland Baroque Society. Met veel plezier en gedrevenheid heeft de organisatie inmiddels talloze Kids Only-concerten en educatieprojecten gerealiseerd. Meer dan 10.000 kinderen hebben de laatste jaren kennis gemaakt met klassieke muziek. Het doel hierbij is kinderen een luisterervaring geven op topniveau. Dit levert bij de kinderen dan ook ontwapenende reacties op: ‘Het leek wel of de violist zelf muziek was...!’ en ‘Ik had niet gedacht dat dàt geluid bij een orkest hoorde...’

http://www.hollandbaroquesociety.com



Support voor de Internationale Koorbiënnale Haarlem
Met een geheel eigen kijk op koorzang trok de Internationale Koorbiënnale Haarlem de aandacht van Het Bunschoten Fonds. Deze organisatie plaatst het zingen midden in de samenleving, van topkoren uit binnen- en buitenland tot amateurensembles die tijdens gratis toegankelijke Hofjesconcerten optreden. Het Bunschoten Fonds steunt de Koorbiënnale 2015 met € 7.500,-.

We zingen samen om ons leven te vieren, onze doden te herdenken, om elkaar te verleiden of verhalen te vertellen. Dit alles, en nog meer, komt aan bod tijdens de achtste editie van de Koorbiënnale. Van 26 juni tot en met 5 juli 2015 biedt de Haarlemse binnenstad plaats aan concerten van toonaangevende vocale ensembles uit binnen- en buitenland. De Grote of St. Bavokerk, de Waalse Kerk, de Philharmonie en diverse (buiten)locaties zijn het podium voor onder andere The Sixteen, het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, ensemble marcord, Wishful Singing, Música Temprana, het Schotse Choir of St. Salvator’s Chapel, Cunfraterna di a Serra uit Corsica, Lo Cór de la Plana uit Frankrijk en het Rundfunkchor Berlin.

Op zondag 28 juni zingen zo’n veertig amateurensembles op de populaire en gratis toegankelijke Hofjesconcerten. Onder het mom Zingen anno nú brengt de Biënnale oude en gloednieuwe muziek voor vocale ensembles terug naar de plek waar ze feitelijk thuishoort: in het hart van onze levens en onze samenleving. De mooiste locaties vormen het decor voor muzikale gebeurtenissen van het allerhoogste niveau, waarbij de grenzen tussen uitvoerenden en publiek vervagen of zelfs worden opgeheven.

Enkele hoogtepunten:


Voor de tweede keer slaat de Koorbiënnale haar vleugels uit naar Amsterdam voor een samenwerking met het Muziekgebouw aan ’t IJ. Deze editie sluit daar af met een van de grootste recente successen van het Berlijnse concert- en theaterseizoen: Human Requiem. Het Rundfunkchor Berlin geeft een uitvoering van Johannes Brahms’ Ein Deutsches Requiem in de versie voor piano vierhandig en een semiscenische regie door Jochen Sandig en Sascha Waltz.

http://www.koorbiennale.nl



Het Bunschoten Fonds sponsort het Delft Chamber Music Festival
In 2013 koos het bestuur van Het Bunschoten Fonds als eerste het Delft Chamber Music Festival uit. De organisatie ontvangt support bij het werken aan financiële continuïteit in de toekomst in de vorm van een coachingstraject dat in 2014 gestalte krijgt.

Sinds de oprichting in 1997 groeide het Delft Chamber Music Festival uit tot een kamermuziekfestival van wereldformaat. In Nederland neemt het Festival een bijzondere plaats in: het publiek komt vanuit het hele land en zelfs van voorbij de grenzen. Ieder jaar komen in de zomer topmusici in de klassieke muziek uit alle hoeken van wereld tien dagen lang naar Delft. Daar voeren zij bijzondere en unieke programma’s uit. In 2014 werden werken uitgevoerd van onder meer Arvo Pärt, Claude Debussy, Igor Stravinsky, Maurice Ravel, Erich Korngold, Francis Poulenc, Gabriel Fauré, Béla Bartók en Johann Sebastian Bach.

Naast het coachingstraject sponsorde Het Bunschoten Fonds ook de Jong Talent Dag op 30 juli 2014, een bijzondere dag in de programmering van het Delft Chamber Music Festival, onder het motto Zien en gezien worden. Aanstormend talent — van pril tot bijna gearriveerd — gaf drie korte concerten in Het Prinsenhof:
• Mayte Levenbach en Léon Blekh, winnaars lordens Viooldagen 2014
• Rosalía Gómez Lasheras, winnaar YPF Pianoconcours
• Ragazze Kwartet, winnaars Kersjes Prijs 2013
Tevens stond Vis-à-vis op het programma, een uniek experiment dat antwoord geeft op de vraag of muziek bestaat zonder mensen die ernaar luisteren? In het voormalige legermuseum Armamentarium kon het publiek voor een keer onderdeel worden van een bijzondere muzikale installatie...

Image2 http://delftmusicfestival.nl/



Het Bunschoten Fonds maakt concertreeks ‘Terra Incognita’ mede mogelijk
De concertreeks 'Terra Incognita', onderdeel van het Grachtenfestival 2013, wordt mede mogelijk gemaakt door Het Bunschoten Fonds. De Première: vond plaats op 19 augustus.

Maandag 19 augustus: Rosanne van Sandwijk (mezzosopraan) en leden van de Nederlandse Bachvereniging
Dinsdag 20 augustus: Nicolas van Poucke en Igor Roma (pianist)
Woensdag 21 augustus: Thomas Beijer (pianist) en Erik Vaarzon Morel (gitarist)
Donderdag 22 augustus: Mikhail Zemtsov (altviolist), Quirine Viersen (cellist) en Dudok Kwartet (strijkkwartet)

Image1
(Foto: Ronald Knapp)