Het Bunschoten Fonds steunt uniek initiatief gericht op jongeren: het Amsterdam Young Philharmonic
Stel je voor: een orkest waarvan de jonge leden zelf bedenken wat ze willen spelen en hoe de concerten worden georganiseerd. Dát is AYPhil (spreek uit: ‘I feel’) ten voeten uit. Dit nieuwe project voor middelbare scholieren komt uit de koker van het Amsterdams Symfonieorkest in samenwerking met het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Bunschoten Fonds was onmiddellijk gecharmeerd door de unieke uitgangspunten van het AYPhil en steunde het eerste concert met een bijdrage van € 5.000,-.
AYPhil is een Amsterdams symfonieorkest voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar en geeft 3 à 4 concerten per theaterseizoen. Zij worden professioneel gecoacht door de musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Wat Het Bunschoten Fonds met name aanspreekt, is het streven van het AYPhil om vooral concerten te organiseren die bedoeld zijn voor de peergroup van de orkestleden — met andere woorden, een nieuw en vooral jong publiek. Dat past perfect bij de beginselen van het Fonds.
Het AYPhil, voluit het Amsterdam Young Philharmonic, werkt als volgt: één keer per jaar wordt een project gedaan en scholieren kunnen zich per project aanmelden. Wie eenmaal is aangenomen, mag de volgende keer weer meespelen. Dit alles onder leiding van Jacob Slagter, voormalig solo-hoornist van het Koninklijk Concertgebouworkest en docent orkestdirectie aan het Sweelinck Conservatorium.
De vuurdoop voor het AYPhil was de 9e symfonie Uit de nieuwe wereld van Dvořák. Een unieke gebeurtenis, want Amsterdam beschikte nog niet over een jeugdorkest op topniveau dat het grote symfonische repertoire speelt. Het nieuwe Amsterdamse jeugdorkest huisvest zich in de NedPhO-Koepel in Amsterdam-Oost. Corine Haitjema, een van de oprichters: ‘Als je al een aantal jaar privéles hebt, is het spelen in een orkest met mensen van je eigen leeftijd de kroon op het vele studeren. Muziek maken wordt opeens sociaal én het is een kans om symfonisch repertoire van ‘binnenuit’ te leren kennen.’