‘HET BUNSCHOTEN FONDS WAS DE EERSTE DIE ONS
AANRAADDE OM TE GAAN PROFESSIONALISEREN.’

(LESTARI SCHOLTES EN GWYLIM JANSSENS, PIANODUO FESTIVAL AMSTERDAM)

Veel van wat Het Bunschoten Fonds doet is voor het publiek niet zichtbaar. Om toch een inkijkje te geven in wat je als fonds kunt betekenen spraken we met Lestari Scholtes en Gwylim Janssens van het Pianoduo Festival Amsterdam. Wat heeft het contact met BF ze opgeleverd en hoe heeft dat sindsdien uitgepakt?

Lestari Scholtes (1984) en Gwylim Janssens (1985) begonnen in 2003 het Pianoduo Scholtes & Janssens. Inmiddels hebben ze erkenning gekregen als vooraanstaand pianoduo en een lange reeks optredens en initiatieven op hun naam staan. Van het Grachtenfestival Amsterdam tot Carnegie Hall, optredens in dertig landen, uitzendingen van hun concerten op radio en televisie, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica en Klara. Ze traden op tijdens diverse festivals en met vele orkesten, en wonnen diverse nationale en internationale concoursen voor pianoduo en kamermuziek. Lestari en Gwylim zijn juryleden bij de jaarlijkse IBLA Grand Prize International Music Competition op Sicilië en gaven masterclasses aan conservatoria in Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Ook hun opnamen op cd kregen een warme ontvangst.

‘We werden uitgenodigd voor een kritisch gesprek.’
In 2013 richtten Lestari en Gwylim het Pianoduo Festival Amsterdam op, dat sindsdien elk jaar plaatsvindt. Ze geven samen artistiek leiding aan wat ze noemen ‘het samenkomen van de wereld van twintig vingers op een en twee piano’s’. Het festival brengt klassieke muziek, jazz, aandacht voor kids en workshops, met medewerking van vooraanstaande musici, en biedt daarnaast ruimte aan onder meer amateurduo’s en conservatoriumstudenten via open podia, masterclasses en hun eigen Pianoduo Festival Concours.

In de beginjaren deden Lestari en Gwylim een aanvraag bij Het Bunschoten Fonds. De aanleiding voor de aanvraag was eenvoudig: ze waren op zoek naar manieren om het festival te bekostigen. ‘Als je begint heb je elk jaar opnieuw financiering nodig,’ zegt Gwylim daarover. ‘Tegenwoordig hebben we iets meer continuïteit in de vorm van bijvoorbeeld een meerjarige subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Maar zo ver waren we toen nog niet; zulke instellingen informeren doorgaans toch eerst naar je trackrecord. Bovendien waren dat de jaren waarin de financiële crisis speelde, waardoor veel fondsen zich wel twee keer achter de oren krabden.’

Naar aanleiding van de aanvraag werden Lestari en Gwylim door het bestuur van Het Bunschoten Fonds uitgenodigd om eens te komen praten. Lestari: ‘We werden uitgenodigd voor een kritisch gesprek. We waren daar heel blij mee, want het was de eerste keer dat iemand tegen ons zei: jullie moeten professionaliseren. Het Bunschoten Fonds was ontzettend enthousiast, ze vonden het superleuk wat we gingen doen, maar vonden dat we veel te veel activiteiten in de stichting van ons eigen duo hadden ondergebracht. We deden sowieso te veel zelf.’

Advies van BF: ga professionaliseren
Te veel zelf doen lijkt nog zacht uitgedrukt, want Lestari en Gwylim deden ongeveer álles zelf: niet alleen de concerten organiseren, maar ook de marketing, de kaartjes verkopen tot en met de drankjes in de pauze. Dat kon professioneler. ‘Het Bunschoten Fonds heeft ons geholpen met het opzetten van een aparte stichting voor het festival,’ zegt Gwylim. ‘En alles wat daarbij komt kijken, want je hebt statuten nodig en allerlei zaken, ook om een ANBI-status te kunnen aanvragen.’

De bijdrage van Het Bunschoten Fonds bestond onder meer uit een toekenning van vijfduizend euro om professionele fiscale en juridische hulp in te roepen om de stichting op te richten en te zorgen dat wordt voldaan aan de ANBI-voorwaarden. Voldoen aan ANBI is een vereiste voor je donateurs die gebruik willen maken van fiscale voordelen, maar voor een kleinere organisatie kan dat nog een behoorlijke drempel zijn. De toewijzing van BF hielp daarbij, maar ook de adviezen van het bestuur van BF zijn bijzonder zinvol gebleken.

‘Het bestuur heeft ons allerlei adviezen gegeven om de zaken professioneler aan te gaan pakken,’ zegt Lestari. ‘We deden echt alles zelf, daar moest wat aan gebeuren. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat je met goede partners moet werken en bepaalde zaken aan professionals wilt uitbesteden. We hebben veel om raad gevraagd, maar zijn ook heel veel zelf blijven uitvinden, met vallen en opstaan.’

Ook in deze tijd van beperkingen blijft het Pianoduo Festival Amsterdam actief en zijn de voorbereidingen voor nieuwe festivals in volle gang. Waaronder ook het tienjarig jubileum dat eraan zit te komen in 2022.

Tips van Lestari en Gwylim
Hebben Lestari en Gwylim nog tips voor musici die initiatieven hebben genomen of gaan nemen voor een festival of een andere activiteit?

‘Je doet er goed aan altijd te blijven zoeken,’ zegt Gwylim. ‘Ook al heb je zoals wij een meerjarige subsidie, realiseer je dat je moet blijven zoeken naar alternatieve manieren van financiering. Geen enkele gever is voor de eeuwigheid. Wij hebben bijvoorbeeld een particuliere vriendengroep die doneert. Het zoeken naar mensen in bredere kring blijft een uitdaging waar je tijd in moet investeren.’

Lestari: ‘Vraag veel mensen om hulp en zoek sterke partners, ook in de culturele sector zelf. Het is de kunst om samen te werken op dit vlak, niet elkaar alleen maar te beconcurreren. En houd het netwerk dat je hebt ook goed aangesloten bij wat je doet, houd ze op de hoogte.’

BF in gesprek met Lestari Scholtes en Gwylim Janssens van het Pianoduo Festival Amsterdam, januari 2022

> Interview Luca van der Waals

> Interview Evert van den Bergh